Ce este Cadastrul Imobilului și la ce folosește?

Împărtășește prietenilor tăi noutăți din imobiliare!

Pentru a putea vinde un imobil, a obține o ipotecă sau pentru a plăti un impozit corect către stat, proprietarii bunurilor imobile, trebuie să solicite încadrarea “cadastrală și intabularea” bunului imobil. 

Documentația cadastrală a unui imobil este întocmită de o echipă formată dintr-un topograf, Inginer geodez sau cadastrist, persoane fizice sau juridice autorizate de către ANCPI. Vezi aici o listă cu persoane autorizate.

Documentația de cadastru este compusă din două părți: 

  • partea tehnică unde imobilul este descris din punct de vedere tehnic (planul de încadrare în zonă și reprezentarea acestuia pe hartă)
  • partea juridica – actele care stau la baza dreptului de proprietate.  

Partea tehnică a documentației cadastrale cuprinde:

  • în cazul unui teren: cote și măsurători specifice, precum și coordonatele terenului, în format stereo 70, delimitarea parcelei de parcelele învecinate, categoria de folosință a terenului din planul de amplasament și delimitarea;
  • În cazul unui apartament: măsurători interioare, releveul apartamentului, planul de încadrare în zonă.

Documentația cadastrală este transmisă către ANCPI (Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară), iar numărul cadastral este atribuit de către inspectorul de cadastru din cadrul acestui oficiu, ce verifică actele tehnice ale dosarului. Dacă acestea sunt corect întocmite de către persoana fizica autorizata, dosarului i se atribuie numărul cadastral. 

Numărul cadastral folosește la realizarea procesului de Publicitate Imobiliară și la înscrierea imobilului și a actelor ce stau la baza dreptului de proprietate în Cartea Funciară.

Înainte de a scoate la vânzare imobilul, verifică dacă ai cadastru ”în regulă”, iar dacă constați că acesta lipsește, poți solicita unei firme autorizate servicii de ”incadrare cadastrală și intabulare”. 

Consultă aici lista de acte necesare pentru solicitarea serviciului de cadastru și intabulare.  

Documentația cadastrală și numărul cadastral atribuit sunt necesare apoi în procesul de întabulare.

Intabularea presupune înscrierea în Cartea Funciară a dreptului de proprietate al cumpărătorului sau anumitor sarcini de care este grevat. Lipsa intabulării înseamnă că imobilul respectiv nu deține întreaga documentație de proprietate, ceea ce  înseamnă că nu poate fi vândut (înstrăinat). 

În acest scop, dosarul de cadastru al imobilului este depus la Biroul de Carte Funciară, unde este verificat din punct de vedere juridic și i se atribuie numărul de carte funciară

Extrasul de carte funciară în scopul vânzării este valabil 5 zile de la data depunerii, de către notarul public, a cererii de eliberare, la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. 

Poți solicita și un extras de carte funciară în scop de informare dacă vrei să verifici că într-adevăr proprietatea pe care vrei s-o cumperi este deținută de persoana care se prezintă ca fiind vânzătorul acesteia. 

Extrasul de carte funciară în scop de informare conține informații cu privire la suprafața imobilului și descrierea acestuia, la dreptul de proprietate și eventualele sarcini existente asupra imobilului. Acesta este un serviciu online contra cost.  

Documentația cadastrală împreună cu extrasul de carte funciară sunt necesare la încheierea contractului de de vânzare-cumpărare.

Serviciile de cadastru și intabulare a unui imobil în scopul vânzării poate să coste de la 500 lei la 700 de lei în funcție de numărul de camere, iar pentru teren intravilan/extravilan serviciile costă în jur de 1200-1300 de lei. 

La acestea se adaugă taxa Oficiului de Cadastru – 120 de lei în regim normal de 18 de zile sau 600 de lei pentru eliberarea documentației în regim de urgență în 7 zile. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *