Ce reprezinta designul pe pietele de imobiliare din vest? O scurta comparatie cu piata romaneasca

Împărtășește prietenilor tăi noutăți din imobiliare!

Designul ambiental pe pietele imobiliare dezvoltate este vazut ca o necesitate nu ca un moft. Oamenii din tarile occidentale sunt mai pragmatici si realizeaza ca pretul serviciilor unui designer se recupereaza instant, atat prin confortul fizic pe care il ofera un plan profesionist de amenajare, cat si prin evitarea costurilor suplimentare care apar atunci cand lucrarile sunt facute neprofesionist si trebuie indreptate.

Astfel designul a ajuns la un nivel foarte ridicat in ceea ce priveste numarul de firme care activeaza in acest domeniu, dar si prin numarul mare de magazine si furnizori specializati(pentru amenajari low-cost si high-end). Firmele de design ambiental sunt prezente pe piata in numar egal cu birourile de arhitectura, in unele tari fiind chiar mai numeroase. Contrastand, in Romania numarul de birouri de design sau designeri care practica aceasta meserie constant, este mult mai mic. Motivele sunt diverse, realitatea fiind ca romanii nu constientizeaza inca aceasta necesitate, de a folosi serviciile unui profesionist pentru diversele probleme pe care le intampina, inclusiv in ceea ce priveste designul. In plus, In Romania, acest domeniu este vazut in continuare ca fiind mai mult un moft.

O alta caracteristica foarte importanta este faptul ca in strainatate arhitectii lucreaza in parteneriat cu designerii, fiecare dintre acestia fiind superspecializat pe ceea ce trebuie sa faca si colaborand la realizarea unui proiect complet. Prin contrast Romania ne ofera o realitate clasica: toata lumea face de toate. Oricat de buni arhitecti sau designeri am fi, oricate calitati am avea si oricat simt estetic, va fi foarte greu, daca nu imposibil, sa tinem pasul cu directiile in care se dezvolta cele doua discipline. Este necesara o delimitare clara intre arhitectura si design pentru ca pe piata romaneasca exista multe exemple de amenajari nereusite(deoarece s-au dat bani dar nu unui designer ci arhitectului care a proiectat locuinta), cat si proiecte nefunctionale de case(realizate evident de un designer sau inginer si nu de un arhitect).

O alta diferenta majora intre situatia din Romania si cea din Occident consta in faptul ca in Occident se pune mare accent pe profesionalism, acest lucru insemnd o amenajare realizata de un designer acreditat sau cel putin cu experienta si cu o gandire pragmatica. Astfel, proiectele rezultate sunt de calitate si care vor arata bine o perioada lunga de timp. Prin contrast, pe piata autohtona exista multi “designeri” care nu au studii certificate in acest domeniu si nu gandesc ergonomic si practic, in realitate fiind in cel mai fericit caz “stilisti”. Acestia traiesc cu impresia ca citind o revista de amenajari interioare o data pe luna, pot sa-si dea cu parerea despre un domeniu pe care-l cunosc sumar. Se ajunge la situatii triste de a avea o locuinta pentru a carei amenajare s-a cheltuit o suma considerabila de bani, iar produsul final fiind unul “in trend” timp de doar 6 luni si de multe ori lipsit de orice ergonomie. Aceasta situatie este una negativa atat pentru clientul care cheltuie bani pe un proiect “slab” cat si pentru designerii care lucreaza profesionist si pierd anumite proiecte in defavoarea unui neprofesionist.

Inca un aspect legat de neprofesionalismul romanesc sunt “ofertele” pe care le fac magazinele mari de mobilier si obiecte pentru amenajari si anume ofera proiecte gratuite, atata timp cat sunt realizate cu produsele lor. Astfel apar constrangeri, amenajarea fiind limitata de produsele pe care acestea le au spre vanzare. Chiar si faptul ca proiectul este teoretic realizat “gratuit” ca si conceptie, este o falsa economie, costurile fiind incluse de cele mai multe ori in preturile produselor. Un designer independent sau o firma de design va oferi intotdeauna posibilitatea de a utiliza furnizori multipli, oferind astfel raportul perfect intre calitate si pret.

Toate aceste probleme, cat si multe altele pe care le vom atinge in discutii viitoar,e duc la o singura concluzie : suntem inca departe de ceea ce se intampla in tarile dezvoltate, tari pe care le admiram, spre care tindem. Se observa totusi o imbunatatire in ceea ce priveste deschiderea oamenilor catre domenii noi, o schimbare de mentalitate benefica in ideea de a ajunge la o piata sanatoasa de amenajari ambientale, lucru ce ce va fi sesizabil din ce in ce mai mult in casele oamenilor, adica a celor spre care se indreapta toate aceste eforturi, a consumatorilor produsului finit.

Sursa: Valentin Bica, DesignIN

Echipa Blitz Imobiliare, Leonard M.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *