Ce este garanția într-un contract de închiriere și când aceasta trebuie să-ți fie restituită

Împărtășește prietenilor tăi noutăți din imobiliare!

Românii sunt în topul european la procentul de proprietăți private, și doar 4% dintre români aleg să locuiască în chirie. De cele mai multe ori, este vorba despre o ședere temporară în chirie, fie până la finalizarea studiilor, în primii ani după căsătorie sau după o mutare într-un alt oraș, în legătură cu un loc nou de muncă. 

Instabilitatea, confortul mai redus, dar și imposibilitatea de a-și amenaja locuința așa cum își doresc îi determină pe cei mai mulți să-și cumpere mai degrabă locuințe, mai ales că o rată lunară pentru un credit imobiliar este aproape egală cu o chirie. 

Dar și în cazul celor care aleg să stea cu chirie, costurile de pornire sunt ceva mai mari. 

Este vorba de GARANȚIE, acel depozit pe care îl constitui în contul proprietarului, pentru a acoperi cheltuieli neprevăzute care ar putea apărea din vina chiriașului sau din cauza nerespectării condițiilor prevăzute în contractul de închiriere de către chiriaș. 

Este o sumă de bani, de regulă consistentă, echivalentul a 1-3 chirii, furnizată de către chiriaș proprietarului care îi garantează acestuia că va avea cu ce să-și achite reparațiile sau întreținerea și chiria restantă.

Garanția servește drept acoperire pentru eventualele daune sau cheltuieli care pot apărea în timpul închirierii, cum ar fi deteriorările aduse proprietății sau neplata chiriei.

Suma plătită ca garanție este înscrisă obligatoriu în contractul de închiriere, care trebuie să precizeze și situațiile în care garanția se restituie integral sau parțial către chiriaș, la finalizarea contractului sau la rezilierea acestuia de către una dintre părți.

Iată câteva aspecte cheie legate de garanție într-un contract de închiriere:

Scopul garanției și cuantumul ei

Ca fapt divers, în legea care stabilește contractul cadru pentru închirierea locuințelor din fondul de proprietate publică a statului, se precizează că valoarea garanției este de 30% din valoarea pentru anul în curs al contractului.

Suma depusă trebuie actualizată doar în cazul în care proprietarul a folosit banii pentru reparații din vina chiriașului sau dacă a făcut plăți neefectuate de chiriaș cum ar fi plata întreținerii restante. 

Așadar scopul garanției este să acopere eventualele reparații sau înlocuiri de obiecte sau deteriorări aduse proprietății, sau pentru acoperirea întreținerii și chiriei neplătite.

Garanția se acordă de obicei de către chiriaș proprietarului în momentul semnării contractului de închiriere. 

Pentru a evita dispute legate de returnarea garanției, recomandăm următoarele: 

  1. În momentul acordării garanției este important să se facă un inventar  al obiectelor predate spre folosință, însoțit de un proces verbal de predare primire cu o descriere a stării proprietății și o listă a obiectelor predate. 
  1. De asemenea, este recomandabil ca înainte ca chiriașul să se mute, să se facă o evaluare a eventualelor daune preexistente
  1. Faceți fotografii sau înregistrări video ale proprietății pentru a documenta starea acesteia și pentru a evita eventualele dispute în viitor referitoare la garanție.
  1. Stabiliți de comun acord responsabilitățile fiecăruia pentru reparații în cazul în care apar: infiltrații de apă, umezeală, mucegai, defecțiuni ale instalațiilor sanitare.

Această clarificare va exclude posibilitatea ca proprietarul să utilizeze banii din garanție pentru reparații care nu țin de responsabilitatea chiriașului.

Restituirea garanției

Garanția trebuie restituită chiriașului la sfârșitul contractului de închiriere, dacă acesta și-a respectat toate obligațiile prevăzute în contract. Proprietarul va verifica starea proprietății și va determina dacă există daune sau datorii neplătite. 

Dacă nu există nicio problemă, garanția trebuie returnată integral chiriașului într-un termen stabilit de comun acord.

În unele cazuri, proprietarul poate reține o parte din garanție pentru a acoperi costurile reparațiilor necesare sau datoriile neplătite ale chiriașului.

Dacă ai neclarități legate de acest subiect, agentul Blitz îți va da toate detaliile despre garanție și te poate asista la evaluarea prealabilă a proprietății și perfectarea actului de predare primire și a contractului de închiriere.