Romania si isteria mallurilor

Împărtășește prietenilor tăi noutăți din imobiliare!

Asa cum era de asteptat, din zecile de malluri anuntate cu aplomb in perioada 2007-2008 cele mai multe au trecut in trista nefiinta inainte de a fi fost construite.  Din cele care mai au unele sanse de manifestare in lumea dura si instabila a concretului, nu putine sunt cele care nu reusesc sa faca tranzitia de la stadiul de proiect la cel de lucrare in curs de finalizare.

Se pare, insa, ca aproape toate mallurile inaugurate in perioada 2009-2010  o duc bine si foarte bine. Criza economica nu pare sa le fi stirbit din eficienta pe piata de retail.

Eminentele cenusii specializate pe acest sector delicat sustin ca primul an de functionare al unui mall este cel mai dificil.

Avand in vedere ca vorbim de niste complexe comerciale ridicate si lansate intr-o crunta recesiune, prosperitatea de care dau dovada este cu atat mai laudabila. Se pare ca cele mai eficiente malluri construite in acea perioada se mandresc cu cel putin 1 milion de vizitatori pe luna.

Cei de la Financiarul.com ne informeaza ca un mall are sanse de reusita doar in cazul in care „bifeaza” inteligent si creativ aspecte ca pozitionarea, marimea, mixul de retaileri prezenti, asocierea cu un hipermarket, si diversitatea zonelor de fast-food si a celor de entertainment facil.

Universul mallurilor este, in ultima instanta, unul instabil, complexele care ieri debordau de prosperitate fiind astazi falimentare.

Proiectul Colloseum, dezvoltat de Nova Imo­bi­li­are, centru comercial a carui construire a inceput in nordul Capitalei, spre Chitila, si care este programat pentru deschidere in 2013, va avea o suprafata de 137.000 mp de spatii comerciale. Proiectul va fi dezvoltat in doua faze – prima constand intr-un parc de retail – si va necesita investitii de 450 de milioane de euro, cu 33% mai mult comparativ cu ultimul record in materie de investitii – AFI Cotroceni Palace, care a inghitit aproximativ 300 mil. euro.

La Braila, de exemplu, s-au deschis in 2008 doua centre comerciale impunatoare: Promenada Mall si Armonia.

Primul, dezvoltat de Belrom, a fost achizitionat de fondul NEPI in 2009, cu 63 de milioane de euro – fiind una dintre cele mai mari tranzactii de profil de pe piata romaneasca. Situat la marginea celui mai mare cartier al Brailei, mallul a fost extins cu o zona de fast-food si divertisment, inclusiv un cinema cu 10 sali, fiind in prezent unul dintre cele mai mari centre comerciale din estul tarii. Celalalt proiect din oras, Armonia, dezvoltat de Red Management Capital, in urma unei investitii de 45 de milioane de euro, amplasat in camp, la iesirea spre Focsani, a fost inchis in 2009, la doar un an de la inaugurare, fiind primul esec de la nivel national al unui centru comercial de anvergura.

Un alt exemplu in acest sens este Tiago Mall, din Oradea, dezvoltat de MLS Proiect Oradea, subsidiara a grupului irlandez Mivan. Desi trebuia finalizat in 2009, dezvoltatorul a intarziat lucrarile cu un an, insa la finalizarea proiectului compania a intrat in faliment. Mallul a fost scos la vanzare si a fost cumparat, anul trecut, de o companie romaneasca – Shopping Center Holding – cu 30,5 milioane de euro. Centrul comercial ar urma sa fie inaugurat anul acesta, cu un nume schimbat.

Sursa: Financiarul.com

Echipa BLITZ Imobiliare – moderator Georgian Sas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *